Úvodem » Malisův blok » O webdesignování » Kam ten spam spěje?

Kam ten spam spěje?

Taky jste dostali od Messengera s pozváním na hrad v Karpatech? A taky vás to tak nakrklo jako Arthura? Aneb úvaha na téma spam.

Arthur Dent si pořádně odplivnul nad drzostí autorů nového nejmenovaného projektu, kteří použili poněkud nestandardní metodu pro oslovení neoficiálních testerů. Arthur to považuje za spam a to ještě za spam dost debilní.

Také jsem byl jedním z oslovených, nicméně na rozdíl od ostatních (soudě dle množství naštvaných komentářů pod Arthurovým článkem) jsem se necítil až tak uražen.

Letáček lákájící na hrad v Karpatech
Tak toto je původce onoho zla.

Takže co se vlastně stalo? Někdy v úterý přišel přes Messengera výše uvedený lístek. Také jsem netušil o co se jedná a tipoval jsem na nějakou „supervýhodnou soutěž“. Nicméně za dva dny dorazil onen e-mail (sice ne z avizované adresy, ale budiž).

Jednalo se o mírně infantilně napsanou žádost, jestli bych se nepodíval na prozatím neveřejnou předverzi jistého projektu. V tomto okamžiku jsem to také považoval za spam, i když za spam adresný a takový, se kterým si autoři dali určitou práci a museli na něj vynaložit určité prostředky. Klasický spam se většinou vyznačuje tím, že je pro jeho rozesílatele zdarma a že je šířen bez rozmyslu na všechny strany.

I rozhodl jsem se na uvedený odkaz kliknout a ejhle — za projektem stojí několik známých tváří. Tím se vysvětlilo, proč „jsem byl vybrán“ a kde vzali mou adresu (i když tu nijak netajím, je k dostání na těchto stránkách).

Rozdíl mezi spamem a spamem

Souhlasím s Arthurem, že uvedená forma nebyla nejšťastnější — určitě by bylo mnohem lepší, kdybych od někoho z autorů onoho projektu dostal e-mail či vzkaz po ICQ, ve kterém by bylo něco na způsob: „Čau. Mrkni na tohole. Co si o tom myslíš?“.

Nicméně rozhodně si nemyslím, že by byla na místě taková míra nasranosti. Prostě pár lidí, které všichni známe (spolu s dalšími, které minimálně já neznám), sedli a vytvořili projekt a chtěli se dozvědět, co si o něm myslím(e).

Až najdu trošku času, tak jim to napíšu. V tomto článku absolutně nehodnotím, jestli se jedná o projekt dobrý či špatný, o tom ostatně nebyl ani Arthurův článek. Ani netvrdím, že se jednalo o nejlepší způsob, jakým o projektu „vyvolené“ informovat.

Jediné co říkám — spam dostávám od lidí, které neznám, je generován automatem a nabízí věci, se kterými nechci mít nic do činění. Autory těchto mailů, díky kterým se nedá e-mail skoro nedá rozumně používat, bych taky pověsil za koule do průjezdu.

V tomto případě jsem dostal něco adresováno přímo mě, od lidí, které znám a ptají se mne na názor na věc, kterou jsem schopen určitým způsobem ohodnotit. Takže si nepřipadám jako oběť spamu. To je vše.

| Nahoru

Komentáře

[1] Vít Dlouhý - mail[zavináč]vitdlouhy.cz

Souhlas!

Přidáno: 6.10.2007 15:57

taktéž souhlas Smile

Přidáno: 6.10.2007 16:27
[3] Manq - manqcz[zavináč]gmail.com

Pěkné, pěkné. Také souhlasím.

Přidáno: 6.10.2007 16:31
[4] Arthur Dent - blog[zavináč]maly.cz
Shrnutí

(Kopíruju odpověď od sebe z článku, čistě FYI):

Na mailovou adresu, kterou NEpoužívám ke komunikaci s "okolním světem" a NEdávám ji jako kontaktní, mi přijde mail z podivné adresy, podepsaný fiktivním jménem kohosi z firmy ATAXO. Toho člověka (logicky) neznám, zato je mi povědomé ATAXO v souvislostech nepříliš lichotivých.

Nemám tedy nejmenší důvod se domnívat, že jde o někoho známého. Předpokládám, že známý by takhle podivnou formu nezvolil, navíc by psal na jinou adresu - a na podobné řeči od neznámých jsem alergický.

Navíc byl mail poslán ze serveru s jinou doménou než je udaná adresa odesilatele, ani nesouhlasí "return-path" a celé to zkrátka smrdí spamem (který je definován nejen "hromadností", ale především "nevyžádaností" a třeba i "maskováním identity odesilatele"Smile.

Jaký bych měl mít, po tom všem, důvod pátrat, zda odesilatel není náhodou nějaký známý?

Čili úhrnem: Záměr nevyšel a ani vyjít nemohl. A kdybych nenapsal svůj "nakrknutý článek", tak bych se ani o nějakých "starých známých" nedozvěděl.

Přidáno: 6.10.2007 19:17

Mě ten e-mail naopak potěšil, protože ten spambot je vlastně první člověk, co mě považuje za odborníka na IT, a to... to mi velmi lichotí!

Na druhou stranu, na odkaz v e-mailu jsem klik až potom, co ho Arthur poplival Smile.

Přidáno: 6.10.2007 19:51
[6] dgx - dave[zavináč]dgx.cz
Také si to shrnu ;)

Hehe Smile

(Kopíruju smazanou odpověď z pod Arthura článku, čistě FYI):

mně to připadlo celkem originální, především proto, že nejprve přišel ten fyzický poštovní spam a pak teprve (již očekávany) spam emailový. Vlastně i označení "spam" je docela tvrdé, když za projektem stojí lidi, z nichž některé znám osobně. Ale chápu, že pokud někdo nedostal tu obálku, tj. nebyl vybrán, tak to mohl pochopit docela jinak...

(jo, co je to FYI?)

Přidáno: 7.10.2007 11:18
[7] tiso - tsovis[zavináč]centrum.sk
spam - nespam

Ťažko povedať o čo vlastne ide... Len aby sa to neprevalilo a nezačala sa táto nová forma šíriť (vo forme reťazových listov) a otravovať viac ako tá predošlá.

[6] dgx: tipujem For Your Information
Čo som vyhrala?

Přidáno: 7.10.2007 11:39
[8] Arthur Dent - blog[zavináč]maly.cz
Speciálně pro DGX

Davide Davide, netušil jsem, že si svou touhu prudit mne dokazováním své domnělé nadřazenosti, která tě v pátek tak hezky bavila, udržíš až do neděle. Smile Dej vědět až vystřízlivíš a bude s tebou normální řeč, jo? Smile

PS: Protože za projektem stojí lidé, které TY OSOBNĚ znáš, tak proto to PRO MNE nemá být spam? Smile

Přidáno: 7.10.2007 12:06
[9] dgx - dave[zavináč]dgx.cz

Arthure, když za projektem stojí lidé, které znám osobně, tak to pro mě spam není.

Jak jsi z této věty dokázal vyvodit tvé PS?

Přidáno: 7.10.2007 19:11
[10] Arthur Dent - blog[zavináč]maly.cz

Mé PS je, jak jistě nazřeš, otázka, nikoli tvrzení. Samosebou že to z toho nevyplývá a jsem rád, že mi to potvrzuješ. Mám tedy plné právo použít slovo "spam", jest tak?

Přidáno: 7.10.2007 21:58
[11] Pavel Jaroš - jaros.pavel[zavináč]centrum.cz
A co to o A. Dentovi vypovídá?

...no nic, co bych o něm už dávno nevěděl, ale protože jsem známý dobrát, měl bych pro něj jednu radu:
Dvakrát miř, než jednou mineš! Smile

Přidáno: 2.11.2007 7:06
[12] Jan Kuchař - bikeronly[zavináč]volny.cz
Rozesílání emailů

Chtěl bych se zeptat a zároveň budu vděčný za jakoukoliv reakci na mou otázku. Všichni mluví o rozesílání zpráv botem, který sbírá adresy všude možně. Co když bych napsal email, třeba s nabídkou nebo reklamou a rozeslal ji lidem, kterém jsem ručně posbíral třeba v různých registracích (lide.cz, chaty, blogy, ...) a mail jim poslal třeba jen jednou s určitou nabídkou, ne pořád dokola, každý den, jak to roboti dělají. A třeba na závěr mailu by bylo, pokud nechcete nadále dostávat tyto maily, tak klikněte SEM. Díky Honza

Přidáno: 13.11.2007 10:42
Jan Kuchař

Tak o spam stejně půjde, sice tě v našich podmínkách nikdo stíhat nebude, ale k tomu bys někomu mohl posílat nějaké reklamy emailem musíš mít jeho souhlas.

Přidáno: 8.7.2008 12:02

Nový komentář

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně budou vymazány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].

Jaké je hlavní město České Republiky?

 

Vyhledávání

Mapa stránek

Poslední reference

Hospodský zpravodaj

Poslední komentáře

  • Camo: Čože?!?! - Nie!!! Najlepšie bude, celý svet Inter… 19.6.2010 22:39
  • Gshape: proč - Prostě ten náš kocourkov :) 19.6.2010 19:18
  • Helča: Malis, článek se mi dost líbí .. lépe bych svůj vz… 18.6.2010 23:22
  • kitana: ANTIGONA - Zdravím Vás, srdečně zvu všechny koho… 1.6.2010 19:35
  • Malis: [3] No však já žiju i analogově, nejen na internet… 14.5.2010 13:40

Kontakt

  • Malének webdesign
    Michal Malének
    Terronská 58
    Praha 6
    160 00
  • tel.: +420 777 162 547
  • michal@malenek.cz