Úvodem » Malisův blok » O webdesignování » Optimalizováno pro...

Optimalizováno pro...

Žil byl webdesigner v ideálním světě. Všichni jeho zákazníci i uživatelé používali stejný monitor se stejným nastavením rozlišení, barevnou hloubkou a podporou stejných fontů, jako měl doma i v kanceláři. Ale náš milý webdesigner přesto nebyl šťastný…

Ne nebojte, nemíním Plavcovi brát jeho monopol na webdesignerské bajky. Jenom jsem chtěl trošku netradičně uvést téma, které mi vrtá hlavou již delší dobu a které ještě podpořil avizovaný redesign seznamu.

Takže o co vlastně jde? Když začal web být aspoň trošku webem tak, jak ho známe dnes (tzn. přešel z textového prostředí do grafického), všichni používali rozlišení 640×480 bodů, opravdoví machři 800×600. Tu dobu coby webdesigner moc nepamatuji (nepočítám-li skvělý made-in-word web, který jsem tvořil pro náš obor na výšce). Doba se ale nezastavila a tak většina lidí začala používat 1024×768. Přesto ale stále existovalo nezanedbatelné množství počítačů, které byly na šíř schopny zobrazit pouze oněch 800 bodů. Proto se mezi slušnými autory stránek ujalo nepsané pravidlo, že na se tyto uživatele nekašle a že pokud má web splňovat minimální dávku slušnosti, nad tuto šířku nejde. Nicméně doba pokročila a z nezanedbatelného množství se stalo množství zanedbatelné. Nestalo se tak ze dne na den, nicméně někdy v průběhu tohoto roku (nebo snad už loni) tamtamy zaduněly zprávu o tom, že web širší než 770 pixelů již není sprosté slovo. A začaly se rojit krásné stránky, které si oddechly od sevření pidimonitorů. Rozdíl mezi 770 a 990 pixely je znát. Ale vývoj se nezastaví ani u těch 1024 bodů.

A tady se dostávám k tomu, co mi vrtá kebulí – představte si, že všichni používají rozlišení 1920×cokoliv. Nebo 2560×něco. To je představička, není-liž pravda?

Jenže tady narážíme na jeden problém – množství obsahu jaksi nejde ruku v ruce se schopností monitorů zobrazit opravdu hodně informací, grafiky atd. Zatím to není téma extra aktuální (oněch 1000 obrazových bodů většinou jde naplnit poměrně snadno), ale přesto bych se vás, kolegové, rád zeptal: nenarážíte občas při tvorbě na problém, že obrazovka je prostě větší, než množství informací, které na ni chcete nacpat? Pochopitelně existují i stránky specifické, pro které nebude problém naplnit minimálně 1600 pixelovou šířku.

Předpokládám, že mnozí z vás mají monitory olbřímích rozměrů, pro které je 1600 pixelů výsměchem. Nezdá se vám, že ultra elastické weby se stávají nechutnou horizontální nudlí, zatímco třeba web můj (který ještě stále ctí těch 800 pixelů) je zase nudlí nechutně vertikální? Co s tím. Používat větší písmo? Ale co s těmi chudáky, kteří používají stále ještě těch 1024×768 bodů (např. já na svém notebooku)?

Ne, dnes to ještě opravdu není až takový problém. Já osobně jsem si ho pro sebe vyřešil tak, že jsem prostě zvolna přešel u nových webů na cca 980 pixelů a užívám si možnosti použít více dekorativní grafiky na okrajích než dříve. Ale věřím, že za pár let se z toho může stát menší graficko-uživatelský oříšek – většina stránek bude na obrazovce vypadat jako nudle vodorovná nebo svislá. Anebo možná prostě na stránkách bude více grafiky než obsahu. Tak co vy na to?

| Nahoru

Komentáře

Mam na to takovou vec:

Muj operacni system je navrzen tak, ze muzu mit na obrazovce vic veci. Je to umozneno pomoci OKEN. Ten operacni system se jmenuje Windows. Nevim, co to slovo znamena, ale s velikosti meho monitoru to asi nesouvici.

Přidáno: 1.10.2007 20:36

[1] No jo, ale ty to fakt používáš? Já moc ne. Ale já jsem celkově divnej, takže to ledacos vysvětluje.

Ale pokud teď budu mluvit trošku vážně - máš pochopitelně pravdu, ale vždy se v rámci debat o tom, jak dělat široké stránky více méně vycházelo z faktu, že uživatelé používají celou obrazovku. Aspoň já to tak dělám (a netýká se to jen webu, ale téměř čehokoliv, co na počítači spouštím), protože se mi tak s počítačem lépe pracuje - nahoře obrazovka - dole přepínací lišta. Víc oken mi vadí už jen z toho principu, že než zaostřím na zvýrazněný horní pruh, tak si nejsem jistý, který program je to vlastně aktivní.

Přidáno: 1.10.2007 20:42
[3] Kazzan - kazzan[zavináč]kazzan.cz
Pravda jest.

Máš naprostou pravdu, ve škole máme 19" wide LCD, rozlišení nějakých 1440 x 900, na intru 17" LCD na 1280 x 1024 a doma 14" CRT na 800 x 600 a vždycky tápu jak najednou ten web, který přece dobře znám vypadá úplně jinak (většinou divně) a všechno je úplně jinde.

Přidáno: 1.10.2007 20:45
[4] Miroslav Jahoda - thoren[zavináč]seznam.cz

No je fakt, že lidé by se do budoucna měli naučit používat prohlížeč nemaximalizovaný. Protože jinak nudlím asi neutečeme.

Přidáno: 1.10.2007 21:07

jj taky používám celý monitor jedním oknem. dokonce se tohle stalo tím co ovlivňuje aktuální koupi nového ntb, nechci prostě nic velkýho Smile

Přidáno: 1.10.2007 21:07

Ted mam kuprikladu molillu sirokou asi 900px.
Vedle zdrojak jedne stranky, jste vedla konversacni okno Mirandy a dola uplne vlevo mirandu kontaktlist. Dole vykukuje email klient a jeste kousk PSPadu.. V zivote by me nenapadlo si roztahnout browser pres celou sirku. Kvuli tomu jsme si nekupoval monitor drazsi nez pocitac.

Přidáno: 1.10.2007 21:10
[7] enoice - enoice[zavináč]gmail.com

No řekněme že do toho 1280*1024 si lidé pouští web přes celou obrazovku (nepočítaje Macaře Smile Pro vyšší rozlišení si myslím už každý zvyká na to že může najednou vidět icq, internet a třeba ještě winamp a pod nimi skrytá další okna, když si na tohle někdo zvykne, pak mu to většinou vyhovuje... Na Macu si ani okno nemůžete dát přes celou obrazovku, a popravdě řečeno, neznám člověka (kromě RH), který by si na to stěžoval Smile

Přidáno: 1.10.2007 21:10

Jinak sem prakticky nemuzu psat, protoze nic nevidim, proto ty chyby a preklapy.
Viz
http://roj.bloguje.cz/21...lare.php

Přidáno: 1.10.2007 21:11
[9] enoice - enoice[zavináč]gmail.com

Ohledně toho co mám já, tak momentálně mám multiscreen z dvou 17" dohromady 2560*1024, pro webdesign je to návykové, na jednom mám stránku, na druhé kód apod... různě si to přehazuju podle potřeby... ale hodlám si dokoupit asi ještě nějakou 20" doprostřed... na výšku je mi to malé Smile

Přidáno: 1.10.2007 21:14
[10] habendorf

Pokud chceš zachovat konstantní "koeficient nudlovitosti" na různých rozlišeních, nic ti nebrání zadávat šířku v %.

Přidáno: 1.10.2007 21:36
[11] myf

[3] Kazzan: jej : ) to mě těší, že nejsem jediný exot s domácím 800×600 CRTčkem (já mám 15"Smile. Ty hertze za to stojej.
[6] Roj: Takže tvoje PC stálo méně než Kč 2300,- ?!
Osobně mám za to, že mnoho oken vedle sebe je zabiják koncentrace. Evidentálně je to ale velice in-dividuální (a taky jiné téma).
Jinak jako živoucí fosílie browsící webem s prehistorickým rozlišením musím potvrdit, že "ohleduplných" webů opravdu rapidně ubývá, a také že "ty ohleduplné" jsou veskrze zároveň "ty kvalitní".

Přidáno: 2.10.2007 1:14

[11] myffe Smile) Postreh teda mas, ale krome Hitachi mam i Samsunga, ktereho jsem kupoval v normalnim krame. A pak i dalsi stanoviste ... Smile
Ale i na 800*600 jsme pouzival vic oken. Dokonce i v textovem rezimu DODu 25*80znaku jsem ve FoxPro pouzival okna Smile

Přidáno: 2.10.2007 8:28

Nad tým som už uvažoval. Dospel som k záveru, že nieje problém šírka rozlíšenia, ale to, že vo Win znamená maximalizovanie, zväčšenie na celý obraz. Správne by maol byť maximalizovanie podľa obsahu okna. Potom môžu byť všetky weby 990px široké a tu by sa mala šírka zastaviť. Na OS X nieje tento problém. Prečo by malo jedno okno zaberať celý monitor, keď jeho obsah vypĺňa iba štvrtinu plochy? - otázka pre Microsft.

Přidáno: 2.10.2007 12:44
Třeba já

doma stále ještě občas to 800x600 používám proto jsem mu také přizpůsobil svůj web, nicméně vidím to tak, že až i já definitivně přejdu na 1024 definitivně tomuto rozlišení odzvoní Smile a pak změním i šířku webu na těch 990. Širší webová stránka je vcelku neergonomická (pokud se jedná o klasický web samozřejmě) takže opravdu nevidím důvod proč to hnát na šířku někam dál a proto také nejsem příznivce % určení šířky.

Přidáno: 2.10.2007 13:03

Na různě velkých monitorech mám prohlížeč vždy nemaximalizovaný s oknem širokým zhruba 850 pixelů. Jedním z důvodů je právě to, že nechci vidět nudle na výšku nebo naširoko.

Přidáno: 2.10.2007 13:39

Jsem to napsal poněkud nešikovně, takže se debata zvrhla směrem k dilematu: používat maximalizované okno ano nebo ne.

Raději tedy přeformuluju otázku: jaké rozlišení (nebyli byste omezeni zespoda), by pro vás bylo ideální, a i kdy už by to bylo příliš. Já si třeba myslím, že šířka 1000 bodů je pro běžný web ideální a více je spíš už na škodu. Existují výjimky pochopitelně, ale pro jednoduchost vezměme průměrnou firemní prezentaci. Myslíte, že by se dalo více než 1000 bodů rozumně využít?

Přidáno: 2.10.2007 17:06
[17] Zdeněk Haták - manqcz[zavináč]gmail.com

[16] Dost těžko. Jedině, že by všechen obsah byl na jedné stránce.
Smile

Přidáno: 2.10.2007 18:36

Ta fotka s lodi pod vodou je z jezera Kaluderovac.
44°53' 45" N, 15°36' 35" E

Přidáno: 3.10.2007 9:13
Teda to je postřeh...

[18] ...teda na googlu u toho jezera píšou Lokvarsko, ale souřadnice jsou přesné (a těch jednotlivých malých jezírek je tam mraky, tak možná na mapě je jen nějaké větší).

Ať už se to jmenuje jak chce, je to z návštěvy Plitvických jezer v roce 2004.

A schálně jestli dodáš souřadnice fotky v nabídce (http://www.malenek.cz/nabidka) Smile

Přidáno: 3.10.2007 11:10
To uz neproflaknu :-)

Hele, nemuze kazdej vedet, kde vsude se pohybujes, to bych se dostal do problemu se zakonem na ochranu osobnich udaju Smile

Na cedulce u toho jezera je napsano Kaluderovac, ale mozna ji tam nejaky vtipalek premistil Smile

Přidáno: 4.10.2007 11:09
[21] Petomen - petomen[zavináč]gmail.com
Webdesign

No mas pravdu zacina to byt velky problem. Ja som robil weby na rozlisenie 800x600 a uz to nieje najlepsie... napr treba mi dat do stredneho panelu banner ale potom bude malo miesta na panely po bokoch tak asi prejdem na vedsie rozlisenie ale neviem aku mam dat sirku 1024? alebo 980? aby nemuseli rolovat do boku aj z rozlisenim 1024X...

Přidáno: 10.11.2007 9:52

Nový komentář

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně budou vymazány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].

Kolik je jedna mínus jedna (slovem)?

 

Vyhledávání

Mapa stránek

Poslední reference

Hospodský zpravodaj

Poslední komentáře

  • Camo: Čože?!?! - Nie!!! Najlepšie bude, celý svet Inter… 19.6.2010 22:39
  • Gshape: proč - Prostě ten náš kocourkov :) 19.6.2010 19:18
  • Helča: Malis, článek se mi dost líbí .. lépe bych svůj vz… 18.6.2010 23:22
  • kitana: ANTIGONA - Zdravím Vás, srdečně zvu všechny koho… 1.6.2010 19:35
  • Malis: [3] No však já žiju i analogově, nejen na internet… 14.5.2010 13:40

Kontakt

  • Malének webdesign
    Michal Malének
    Terronská 58
    Praha 6
    160 00
  • tel.: +420 777 162 547
  • michal@malenek.cz