Úvodem » Malisův blok » O webdesignování » Tak jsou teda ty redakční systémy škodlivé?

Tak jsou teda ty redakční systémy škodlivé?

No tož kurňa nevím. Coby autor redakčního systému jsem lehce na vážkách - neměl bych se na to vykašlat? Nebo všichni mluví o něčem úplně jiném?

Natvrdo nebo naměkko?

No tak schválně - redakční systém ano či ne? Aniž bych se chtěl koholiv dotknout, připadá mi ta debata (vzhledem k zvolené otázce) jako ptát se: jsou škodlivá míchaná vajíčka, načež následuje odpověď: ano, pánvička se potom špatně myje - ne, teflon se myje dobře.

Nevím jak vy, ale ať už použijete jakýkoliv wysiwyg editor, texy, ruční vkládání html nebo si vytvoříte nějaký úplně jiný nástroj, jehož výsledkem bude (x)html kód, je to absolutně irelevantní, čili mimo mísu, pokud se týče toho, jestli je redakční systém dobrý nápad nebo ne.

K čemu slouží redakční systém?

Alespoň já osobně totiž funkci redakčního systému chápu trošku jinak - jedna z celkem marginálních (byť na první pohled možná nejviditelnějších) vlastností drtivé většiny redakčních systémů je to, že pokud chcete editovat samotný obsah nějaké té webové stránky, tak nemusíte znát html. Teda pro onu legendární sekretářku (a je mi jí chuděry až skoro líto, jak se do ní všichni navážejí) je to funkce naprosto zásadní, nicméně když si ve svém redakčním systému vypnu wysiwyg režim, bude mi sloužit více méně stejně. Editor je fajn, ulehčuje práci, ale není to redakční systém.

Redakční systém, tak jak ho chápu, dělá jiné věci - například se postará o to, že až tento článek uložím, vloží se na stránku s přehledem článků, doplní se položka do rss, zprovozní se komentáře atd. atd.

Je celkem jedno, jestli budu pro vložení tučného písma psát nějaké html značky, mačkat CTRL+B nebo klikat na ikonu. Věci znalý člověk se k témuž dobere různě složitými, nicméně stále celkem schůdnými cestami.

Ovšem v lidských možnostech není měnit XYZ stránek a příslušných souborů v okamžiku, kdy chcete na web přidat jednu stránku. A proto tu je redakční systém. I když nedáte zákazníkovi (ze strachu že vám to zprzní) ani přístup do redakce, stále má redakční systém zcela nezastupitelné místo.

Redakční systém na tvorbu statických stránek

Aniž bych se chtěl chlubit (no dobře, tak chci), tak zcela otevřeně říkám, že redakční systém Pub-Me, tzn. ten svůj, používám i v případě, že potřebuji udělat statické stránky, jejichž výstupem není nic jiného než pár html souborů. Důvodem je, že je prostě snažší nechat místo vypisování menu ručně systém tato menu vygenerovat, vytvořit galerii apod. Jakmile je hotovo, dám export do html a statické stránky vytvořené redakčním systémem jsou na světě. V okamžiku, kdy potřebuji na stránkách něco změnit, stačí mi na localhostu něco upravit/přidat/smazat v rámci redakčního systému a bum, stránky jsou změněny.

Redakční systém se totiž především stará právě o tu práci, kterou by normální smrtelník nezvládl - představte si, že máte menu o 20ti položkách a chcete změnit položku O nás na O firmě. V praxi to většinou znamená editovat minimálně 20 html stran. To je možné jednou, ale nikoliv mockrát za sebou, tedy pokud si chcete zachovat alespoň trošku duševního zdraví. A z tohoto důvodu vznikly redakční systémy, nikoliv proto, aby se dal využít nějaký wysiwyg editor, ať už jakkoliv dobrý.

Maličká poznámka závěrem

Pokud někdo vytvoří redakční systém, vloží do něj wysiwig editor a dá do lišty tlačítka barva, pozadí a font a pak pláče nad tím, jak mu to uživatelé k*rví, dobře mu tak.

Wysiwyg editor má pomáhat při práci, nikoliv umožňovat něco, co umět ani nemá. Je to podobné, jako v komentářích povolit vkládat javascript a pak se divit, že mu někdo web přesměruje na vkusnou pornostránku. Nikdo jistě nezpochybní funkci komentářů jen na základě toho, že "když mi tam sekretářka (čtenář) napíše <font color="orange">, tak se mi to nebude hodit do grafického layoutu".ˇ

A ještě jedna mikropoznámka

Abych se ještě dotkl ještě jedné zmíněné kritiky redakčního systému: komunikace se zákazníkem je jistě důležitá. Snad se to mně daří, ale to ať si posoudí zákazníci sami. Nicméně máloco je tak prudící, jako muset x-krát do měsíce muset řešit na fungujícím webu požadavky typu "potřebuji přidat aktualitu". Ono to moc času nezabere, je skoro hloupé si za to něco říkat, ale pokud je těch webů více, nakonec nebudete dělat nic jiného.

PS

Toto nemá být začátek debaty o tom, který redakční systém je nejlepší (to ostatně všichni víme ;)

Jde jen o takové malé zamyšlení nad tím, k čemu vůbec je nebo může být obecně redakční systém dobrý.

| Nahoru

Komentáře

[1] VfB
přidání jedné stránky

"Ovšem v lidských možnostech není měnit XYZ stránek a příslušných souborů v okamžiku, kdy chcete na web přidat jednu stránku." - pokud budu mít velmi oldskool tabulkový web, kde je navigace v každé stránce tak ano, ale pokud budu mít stránky vytvořené v php (nebo něčem podobném) a menu budu mít vložené do každé stránky funkcí, tak přidání jedné stránky znamená změnu jedné řádky v jednom souboru, takže pokud umíte html, tak má redakční systém spíš nevýhody (i když přepnete editor do "zdroják mode" tak nebudete mít zvýrazněnou syntaxi, nebudou vám fungovat Vaše oblíbené klávesové zkratky, text bude špatně zalomen, nemůžete přecházet mezi soubory...)

Přidáno: 20.2.2008 7:27

Z mého pohledu je redakční systém nutnost. Když si představím, že bych měla po obsahové stránce spravovat všechny weby, co jsem kdy vytvořila, tak to bych už nic jiného nedělala. A pro klienty je otrava, když musejí kvůli každé ptákovině psát e-mail webmasterovi a vysvětlovat co, kde a jak změnit. A co když něco potřebují, a webmaster je 14 dní na dovolené ... Když wysiwyg editor okrouháte a moc toho v něm nedovolíte, tak to považuju za rozumný kompromis.

Přidáno: 20.2.2008 7:50
[3] David Lengyel - david.lengyel[zavináč]gmail.com
Okleštění a vysvětlení

"Pokud někdo vytvoří redakční systém, vloží do něj wysiwig editor a dá do lišty tlačítka barva, pozadí a font a pak pláče nad tím, jak mu to uživatelé k*rví, dobře mu tak." Naprostý souhlas, proto jsme v počátcích nechávali uživatelům k dispozici pouze tučné písmo, kurzívu, odkaz a konec. Avšak našli se i tací, kteří dokázali s tímto málem pokazit hodně věcí. Dnes přistupujeme k problematice podobným okleštěním funkcí a zároveň důsledným uvedením do problematiky typografie. Zákazníky odhadujeme předem a pokud to jen trochu jde, CMS nepoužíváme. Samozřejmě, platí to především pro "malé" weby.

Přidáno: 20.2.2008 8:01
Reakce na [1] VFB:

Jak prosímtě souvisí tabulkový web s PHP? Dělals někdy nějaký větší web? Kdyby byly redakční systémy jen o menu, tak se o nich nikdy nerozjede taková debata.. prd nevýhody..

Přidáno: 20.2.2008 8:26

[1] začne to includem menu, pak naprogramováním nějaké té funkce tu, nějaké ty funkce tam a voilá - máme tu redakční systém.

Jinak tě můžu uklidnit - v mojem redakčním systému si dle libosti vytvoříš stránky s tablukovým, css i libovolným jiným layoutem. Souvislost mezi tabulkovitostí a redakčním systémem shledávám nulovou.

Přidáno: 20.2.2008 8:34
[6] marek - marek[zavináč]newspoint.cz
to je ono

tenhle článek vystihuje můj názor na věc Smile
a ad editor - většinou se dá nastavit, jaká tlačítka se dají použít. nechávám tam tučné písmo, kurzívu a někdy i tabulku.... většina dalších věcí je nepotřebná Smile Pak se wysiwyg editor stane supr pomocníkem

Přidáno: 20.2.2008 9:54
[7] Šaman

Naprosto souhlasím, redakční systém a WYSIWYG je naprosto o něčem jiném.
RS se stará o správnou strukturu webu, zajišťuje menu, navigaci, jednotnou hlavičku a patičku a zkrátka (může) pomáhat udržovat web konzistentní.

I kdybych vkládal celý obsah stránky do nějakého vlastního tagu 'content' a neřešil, jestli si někdo tuto vloženou část napíše v HTML nebo ve Wordu (brrr Smile

========

To, že si zákazník může zvýrazňovat text růžovou barvou na pozadí není problém RS, ale toho, že jsme mu k tomu dali práva a možnost.

V tomhle směru je Texy super, ale ani to nám nezaručí, že nebude celý článek tučnými velkými písmeny. Ale když to zákazník tak chce, proč mu kazit radost? Smile

Přidáno: 20.2.2008 9:54
[8] Manq - manqcz[zavináč]gmail.com

Ano, podle mě, nejzávažnější na tomto celém je, že nikdy nemůžete přesně vědět, co zákazník (sekretářka) s editorem udělá. Výsledek tak mnohdy nemusí být podle jejich představ. Často nadávají, že je editor k ničemu. Takže osekávat, osekávat. Samozřejmě myslím editory.

Redakční systém je samozřejmě pro větší web nezbytný. Některé weby, na kterých jsem dělal si bez nich nedokážu představit.

Přidáno: 20.2.2008 15:29
[9] jan korbel - jsem[zavináč]jankorbel.cz
Redakční systém je dobrý sluha, ale špatný pán

Zdálo se mi zřejmé, že ve svém článku mířím spíš na zavedenou praxi pronajímat redakční systémy klientům s tím, že se jim splní ta lákavá představa a budou nezávislí na správci stránek. Budou si ty své tři novinky měsíčně publikovat sami, a když budou chtít, přepíšou si i obsah stránek.

To vše ve formě nějaké WYSIWYG textarea na webu, vkládané do ruky někomu, kdo na to na straně klienta nemá moc času, nerozumí HTML ani typografii (proč by taky měl, to je naše práce).

Zpětně vidím, že jsem to měl formulovat v kostce spíš nějak takhle: "Nechat běžné klienty, se kterými se já setkávám, spravovat si web vlastními silami je kontraproduktivní jak pro ně, tak pro nás. Redakční systém je dobrý sluha, ale špatný pán Smile".

Rozhodně jsem nikdy nechtěl říct, že bychom měli na redakční systémy zapomenout a dělat stránky staticky, to fakt ne.

Přidáno: 20.2.2008 16:41
Flame

Aneb o cem vsem se da flamovat.

Přidáno: 20.2.2008 17:14
Menu o 20ti položkách

No já na takový věci používám include v php a menu mám v samostatném souboru php a na další statiské stránky je pouze vloženo, stejně jako další části webu, které jsou na všech stránkách.

Potom už stačí měnit si samotné obsahy jednotlivých stránek.

Ale k RS: Jsem rozhodně PRO. Každopádně lze to nějak zabezpečit proti "zákazníkovi" Smile

Přidáno: 20.2.2008 18:17

[11] Menu bylo použito pouze jako PŘÍKLAD. Místo menu si doplň třeba rss, archiv článků, mapu webu, nebo cokoliv.

Bez RS to prostě (rozumně) nejde. Něco jiného je zamknout přístup k editaci některých dokumentů.

Nicméně je potřeba si uvědomit, že zákazník je zákazník, nikoliv nějaký nesvéprávný blbeček - pokud je jeho přáním spravovat si web sám, pokud možno v rozsahu, na který stačí krátké zaškolení, proč mu v tom bránit?

Otázkou pochopitelně je, jak uživatelsky přítulný ten konkrétní redakční systém je, ale to je námětem na jinou debatu...

Přidáno: 20.2.2008 19:17
Stokrát nic umořilo osla

Ad "...je skoro hloupé si za to něco říkat..." - Tady je asi nejlepší řešení nějaký paušální poplatek za aktualizaci obsahu, individuálně se to asi řeší u malých úprav špatně a bylo by to další zbytečné přidání práce.

Přidáno: 21.2.2008 7:10
Historie se opakuje

Aniž bych článek četl, vzpomněl jsem si, jak se před lety, kdy se ještě blogům neříkalo blogy a mít alespoň jeden nebyla povinnost, diskutovalo úplně stejně, jestli blogy vytvářet server-side nebo offline generovat a nahrávat na server...

Přidáno: 21.2.2008 19:04
CMS ano či ne

Postupem času jsem taky začal dělat i poměrně jednoduché stránky v CMS. Jsem na něj zvyklý, mám připravené šablony a ve výsledku je to mám rychleji než kdybych psal komplet HTML.
Ovšem musím varovat, nikdy, opakuji NIKDY nepředávejte k CMS administrační přístup. Já to udělal Smile. Z ne příliš obsáhlého webu (u kterého se ovšem už při jeho tvorbě 2x změnilo zadání a který se tímto stal poněkud nepřehledným bastlem) se vyklubala noční můra nejen má, ale i toho chudáka, který byl nucen to převzít na druhé straně. Protože, když je to redakční systém, tak tam podle vedení přece MUSÍ jít změnit úplně všechno!
Jinak mě docela pobavil jiný klient, když koukal na zatím rozpracované statické stránky, u kterých jsem ještě ani neodstranil formulář pro přihlášení do administrace, tak prohlásil: To je dobrý, to tam nechte, to vypadá profi... jen tam napište sekce pro klienty nebo tak něco.

Přidáno: 4.4.2008 10:20

[15] - Ano, taky už jsem dělal "přihlašovací formulář", jehož výsledkem bylo, ať jste zadali cokoliv, špatné jméno a heslo.

Přidáno: 6.4.2008 11:31
[17] indigo
konečně rozumná řeč

v probírání předností a záporů RS.
Pouze si myslím, že RS má smysl až na velkých projektech i tak jsem pokud možno pro nepředání administračního přístupu.
V malém projektu menu generuji jednoduchou funkcí z jednoho pole a aktuality lze ošetřit také poměrně jednoduchým PHP a malou tabulkou v databázi, více netřeba. A pokud v takovém projektu někdy dělám něco víc tak radši v PsPadu.
Typický klient vyplodí spíš tak tři aktuality ročně, tři měsíčně to je sci-fi. I tak to nakonec přidávám sám, protože mezi tím ztratí heslo "tak to tam rovnou šoupněte".
A tím jsme u jádra pudla, pokud klient nemá co říct, nepomůže mu ani RS ani wysiwyg editor, pokud ano tak se to vždy dá zařídit i bez RS.
Jinak proč neumožnit zákazníkovi adminitraci stránek? Protože pokud to má mít nějakou úroveň tak i to prostě MUSÍ dělat někdo kdo to umí a to klient obvykle není. Nejen, že nikdo z mých klientů nezná a nechce znát slovo typografie, ale často dělají i pravopisné a stylistické chyby...

Přidáno: 7.5.2008 21:30
[18] Kvakoš - m.brecher[zavináč]volny.cz
CMS je obvykle těžkopádná volba

Já vytvářím stránky v editoru Dreamweaver v kombinaci s PHP skripty a MySQL databází. Na každou část webu použiju ten nástroj, který je nejefektivnější. Šablona stránky je vytvořena v Dreamweaveru a automaticky aktualizovaná, PHP doplňuje funkcionalitu, kterou Dreamweaver neposkytuje. Ty části webu, kde je hodně opakujících se stejných komponent generuji pomocí PHP z MySQL databáze. Takže mám weby, kde 50% stránek je tvořeno Dreamweaverem a 50% se generuje z databáze, kam si klient může vkládat sám. Klient NIKDY nemá možnost jakkoliv ovlivňovat grafiku (CSS), to vždy dělám já. Klient NIKDY nemá možnost zasahovat do zásadních věcí okolo SEO a jak známo texty SEO ovlivňují. Čím méně toho klient sám udělá, tím méně se toho pose....e. CMS obvykle vedou na fádní a nezajímavé weby, myšlenka CMS není špatná, ale web má dělat někdo, kdo už cca 10 webů udělal. Pokud má sekretářka na starosti obsah jen jednoho webu, nemůže to být profesionální, protože se prostě nemá na čem web udělat. A copywriting je podstatnou součástí dobrého webu.

Přidáno: 2.10.2008 1:11

Nový komentář

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně budou vymazány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].

Jaké je hlavní město České Republiky?

 

Vyhledávání

Mapa stránek

Poslední reference

Hospodský zpravodaj

Poslední komentáře

  • Camo: Čože?!?! - Nie!!! Najlepšie bude, celý svet Inter… 19.6.2010 22:39
  • Gshape: proč - Prostě ten náš kocourkov :) 19.6.2010 19:18
  • Helča: Malis, článek se mi dost líbí .. lépe bych svůj vz… 18.6.2010 23:22
  • kitana: ANTIGONA - Zdravím Vás, srdečně zvu všechny koho… 1.6.2010 19:35
  • Malis: [3] No však já žiju i analogově, nejen na internet… 14.5.2010 13:40

Kontakt

  • Malének webdesign
    Michal Malének
    Terronská 58
    Praha 6
    160 00
  • tel.: +420 777 162 547
  • michal@malenek.cz